Biztosan hallottatok már Makovecz Imréről, mint a kortárs magyar építészet legkiemelkedőbb alakjáról, aki megteremtette a magyar szerves építészetet, és oszlopos tagja a nemzetközi szerves építészetnek is! Házai teljesen egyediek, táncolnak a misztikum és a valóság között. A racionális derékszögű szerkesztésmódot kőkeményen felrugja, és lágy, íves, könnyed vonalvezetéssel alkot... Építőanyagait a természetes anyagok közül választja, leginkább a fa használata jellemzi, mint elsődleges tartószerkezeti elem, és mint térelválasztó és design-elem is... Hosszú könyveket lehetne írni az építészetéről, de ez a post másról fog szólni: Imre bácsi egyik "találmányáról", ami olyannyira "ikon-szerű", hogy nem csak a cége (a MAKONA) logójaként használja, hanem tekinthető ez saját ars-poeticájának is...
Megfigyelte, hogy a népművészetben előszeretettel alkalmaznak egy motívumot, ami egy "S" betűre hasonlít leginkább... pontosabban két megtükrözött "S" betűre. Ezek a hosszabbik tengelyükre vannak tükrözve és így ementén a szimmetriatengely mentén nagyjából egy "virágot" mintáznak le. A szimmetria, mint tudjuk egy rendteremtő elv, egyensúlyt és nyugalmat ad... kifejezi az egészet, a tökéletest, a hibátlant...
Erről ő így ír: "A népművészet jeleiben aktuális üzeneteket hordoz. Az ég és a föld, a világos és a sötét, a férfi és a nő, az igen és a nem, a jövő és a múlt egyensúlyát, a szimmetria rendteremtő tengelyével együtt jeleníti meg."
És ekkor a képbe lép egy ősi kínai szimbólum, a "yin-yang" jel, vagyis a körbe foglalt két egymásba "harapó" forma. A kör, a teljesség szimbóluma, és egyben a végtelenségé is. Vagyis egy olyan jel, aminek se eleje, se vége, de tökéletes és komplex. Ebbe feszül bele a két ősi ellentét, a világos és a fehér, pontosan kiegészítve egymást. A világos a yang, amit a férfinak szoktak megfeleltetni, a sötét pedg a yin, amit a nőnek...
Makovecz Imre, mint mérnök ember, a yin-yang jelet tovább kezdte gondolni, és az alapkoncepiót, vagyis a végtelenséget és az egymásba fordulást megprobálta geometriai szerkesztéssel tovább vinni, és úgymond egy "új jelet" alkotni...
A szerkesztés lépesi itt láthatóak...
A fekete fehér az eredeti Makovecz rajz, a másikat pedig én szerkesztettem ki lépésenként.
Az építészt a térbeliség, és a térben látás jellemzi, ill. a mi munkánknak ez az alapja... Imre bácsi így zsigerből a síkbeli szerkesztést átfordította térbelivé, és ráhúzta ezt egy gömbpalástra, vagyis, ahogy ő fogalmaz "a kör térbeli testvérére". A gömb bármilyen nézete kör, egyes síkmetszései ugyan elipszist adnak, de alapvetően a nézetei mindig körök lesznek. Ha az előbb látott síkbeli szerkesztést megfeleltetjük a gömb rendszerébe, akkor azt tapasztaljuk, hogy az "egyenlítőnél" az íves vonal inflációs pontba ütközik, vagyis "csavarodási irányt" vált... így a gömb alsó félgömb palástján a felső félgömb palást tükörképét kapjuk meg... Mindezt Imre bácsi, szintén jó építészhez méltóan, kézzel fogható "makettbe" is foglalta...vagyis amit már nehéz térlátással felfogni, azt jobb lemodellezni, és ide-oda forgatva megérteni... Így született meg, a "Makovecz-féle narancshámozás", amikor is a yin-yang végtelenbe szerkesztett motivumát gömb palástra rántja rá az ember... vagyis egy narancs felületére. A narancs azért nagyon jó "makettező-anyag", mert a héjja könnyen elválik a husától, így könnyen lefejthető... Ha mindezt a szerkesztést elvégezzük a narancson, és lehúzzuk a bőrét, akkor két "S" spirált fogunk kapni, amik, meglepően síkba kiteríthető alakzatok, annak ellenére, hogy egy térbeli felület részei... A két "héj-darab-ot" egymással megtükrözve pontosan megkapjuk a magyar népi motívumot, és pontosan ellentétes színösszeállításban, vagyis világosként és fehérként... a kínai alapfilozófiának megfelelően!
Hogy mégis mire jó mindez? Egy érdekesség, és egy kapocs az ősi gondolatok és a jó pár ezer évvel azutáni népi szimbólumok között... másrészt pedig magában hordozza a világ eddigi legkonstansabb értelmezését, az ellenétek egyensúlyát...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.